NĚCO MÁLO Z HISTORIE SLČR
Svaz letců ČR, původně "Kroužek čs. pilotů", později
"Svaz čs. pilotů" a od roku 1929 "Svaz letců RČS" je společenská organizace
mužů a žen, vědomých si určitého rizika a jisté výjimečnosti svého povolání.
Tuto společenskou výjimečnost letců jako nositelů mnoha vysokých profesionálních a mravních hodnot může do jisté míry potvrdit i to, že jejich stavovská organizace byla
v dobách vlády totalitních režimů minulých let třikrát zlovolně zrušena
a uvržena v zapomenutí, a skutečnost, že jako v případě bájného
staroegyptského ptáka fénixe, z jehož popela vzešel vždy fénix nový,
byl i Svaz letců po každém svém zániku znovu obnoven.
Vznik a počátek činnosti SLČR lze datovat do roku 1918, kdy po vzniku ČSR se začala budovat armáda Československé republiky a v jejím rámci vznikly
také první útvary vojenského letectva. Týden po 28. říjnu 1918 tehdy vzniklý Letecký sbor měl k dispozici pouze jedno letadlo Brandenburg, přelétnutý z Vídně. Za této situace
vznikla tzv. "AKCE CHEB", která spočívala v tom, že na letišti poblíž tohoto města se nacházel větší počet provozuschopných letadel. Protože "Chebští" se
nepovažovali za součást nového státu, bylo potřeba připravit akci, spočívající v jednodenním nájezdu asi 150 členné skupiny na toto dobře vybavené letiště, vzdálené zhruba 170 km od Prahy a jeho udržení pod kontrolou po dobu, potřebnou k přípravě letuschopných letounů ke vzletu a jejich okamžitému přelétnutí do českého vnitrozemí.
Akce byla zahájena v neděli 10. listopadu 1918 dopoledne a zúčastnilo se ji 20 pilotů. Akce se v poslední fázi komplikovala menším
odporem místních ozbrojených milic a německého obyvatelstva a v úplném závěru snahou německých pilotů s letouny odletět. Vše se však podařilo zvládnout bez použítá zbraní, i když přímo na letišti se střílelo z kulometů ve snaze zabránit německým pilotům nastoupit do letadel a odletět.
BRANDENBURG
Letci a mechanici usilovně pracovali na opravách letounů a na přípravě k jejich přeletu. Šikovatel ANTOŠ měl zalétávat opravená
letadla. Žel, po zkoušce motoru letounu typu Brandenburg 369 C-1 odstartoval spolu s četřem FRANCLEM na zkušební let a naplněn radostí z letu
nad osvobozenou vlastí zapomněl na nutnou opatrnost a v příliš ostré zatáčce ztratil rychlost a zřítil se na zem. V nemocnici Václav ANTOŠ zemřel.
Četař FRANCL se po těžkém zranění uzdravil.
Tragický skon pilota Václava ANTOŠE a těžké zranění četaře FRANCLA vedlo k tomu, že na schůzce pilotů, kteří se zúčastnili
"Akce Cheb" 14.11. byla projednávána otázka další existence letců a jejich rodin v případě havárií, končících úrazem nebo smrtí. Výsledkém
tohoto jednání bylo vytvoření zájmového sdružení, vzájemně podpůrný spolek, kterému dali název "Kroužek čs. pilotů" . A tento "Kroužek...".
je vlastně prvopočátkem činnosti Svazu letců.
Počátkem roku 1919 "Kroužek čs. pilotů" uspořádal 1. řádnou valnou hromadu, na které došlo ke změně názvu na "Svaz čs. pilotů"
s předsedou setníkem Rudolfem HOLEKOU. K historickým stupňům "Svazu čs. pilotů" nesporně také patří rok 1922, kdy byla navázána spolupráce
s Aeroklubem RČS. Tehdy již prosperující Svaz se stal členem Čs. aeroklubu.
V roce 1929 byla činnost čs. letectva a členů Svazu na svém vrcholu a na valné hromadě dne 15. července 1929 došlo k podstatné změně názvu na
"SVAZ LETCŮ REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ - SLRČS"
Tímto dnem se změnila také struktura Svazu. Jeho členy mohli být nejen piloti, ale i ostatní letecký personál čs. státní příslušnosti.
Svaz sdružoval letce vojenské v činné službě i v záloze, dále pak letce civilní - tovární, dopravní a sportovní.
Nástup německé okupace v březnu 1939 znamenal konec čs. letectva, čs. státních Aerolinií a čs letecké společnosti. Svaz letců ale existoval až do konce roku 1940. Na základě příkazu nacistických úřadů byl Svaz spojen v roce 1941 se stále ještě existujícím Českým aeroklubem
(bez tehdy už odtrženého "Slovenského štátu") takže zanikl. Posléze ještě v témže roce zanikl i Čs. aeroklub.
Od začátku okupaci a i v tomto, pro Svaz složitém období, organizoval Svaz útěky čs. letců do zahraničí a to s velkým úspěchem.
V průměru zorganizoval a zajistil odchod 20 - 30 lidí týdně. Díky této aktivitě Svazu a pilotů, kteří opustili tehdejší Protektorát Čech a Moravy se
řada z nich zúčastníla nejprve letecké bitvy ve Francii ( k 1. lednu 1940 mělo čs. letectvo ve Franc 584 můžů) a po kapitulaci Francie a přesunu do
Velké Británie bojovalo v RAF 1287 důstojníků a příslušníků mužstva. 546 čs letců položilo své životy za zničení fašizmu a osvobození od jeho útlaku.
Během měsíce října 1945, po prvním společenském setkání letců po válce, které se konalo 19. září 1945 v sále pražské Lucerny,
došlo k obnovení "Svazu letců RČS" ve smyslu stanov z roku 1937. Přišel však únor 1948, tzv. "únorové vítězství pracujícího lidu", kdy pod vedením Komunistické strany Československa vznikl ve Svazu tzv. "akční výbor" a jeho prvním opatřením byl zákaz létání, aby piloti nemohli převážet za
hranice nepřátele socializmu - úspěšné podnikaele a další "nepřátele" lidu. Zákaz trval až do června t.r., kdy byl uvolněn u některých aeroklubů,
u kterých byly potřebné záruky a nebylo nebezpečí, že se budou na zmíněné protisocialistické činnosti podílet. Znamenalo to, že mnoha pilotům
a členům SL byl zakázán přístup na letiště. Vlády se tehdy ujali noví prokádrovaní činitelé, pozdější "Stalnovi a Gottwaldovi sokoli".
Svaz letců však oficiálně zrušen nebyl.
Stejně jako při nástupu fašistické okupace, tak i v této situaci byl Svaz sloučen s Aeroklubem RČS, čímž zanikl. Nebylo to však jen zrušení Svazu, ale mnoho jeho členů bylo v letech 1948 - 1953 persekuováno.
V tomto období bylo pro údajné, převážně vymyšlené politické delikty odsouzeno přes 100 000 lidí,
mezi kterými bylo i mnoho čs. letců a členů Svazu letců ČR.
Odsouzeno komunistickou justicí k trestům odnětí svobody na víc jak 10 let
bylo 40 000 osob, k trestu smrti 232 osob, z nichž bylo popraveno 178.
Uvěznění členové Svazu, věznění v neuvěřitelných krutých podmínkách tehdejších věznic a "lágrů",
se vraceli s těžce podlomeným zdravím a zlomenou psychikou, neboť byli vězněni v mnoha případech
s bývalými fašistickými esesáky, gestapáky a konfidenty.
Byla to velice smutná skutečnost, že lidé, kteří se jako jedni z mála zúčastnili odboje proti fašismu,
nakonec skončili v jednom vězení s nimi a uvěznili je ti, kteří se
"vyhřívali" na slunci přízně fašistických okupantů.
V roce 1968 při tzv., "Pražském jaru", svitla naděje na lepší časy a proto byl připraven sjezd, který se
měl uskutečnit 14. a 15. září 1968, jehož hlavním cílem bylo obnovení Svazu letců. Násilná okupace Československa
armádami Varšavské smlouvy v čele se SSSR však tuto snahu zhatila hned v prvopočátku. Není
bez zajímavosti připomenout, že i v tomto případě byla řada organizátorů přípravy sjezdu během následující
" n o r m a l i z a c e " postižena a to v řadě případů propuštěním z armády. Čs. letci pak museli čekat dalších
dlouhých 22 let na svoji novou příležitost, aby mohli na půdě své svobodné vlasti rozvíjet leteckou
a společenskou činnost dle svých představ a na základě čs. tradic.
A tak přišel 31. březen 1990
V tento den se v pražském Paláci kultury uskutečnil obnovovací sjezd "Svazu letců ČSFR".
Pod tímto názvem působil Svaz až do 1.ledna 1993, kdy došlo k rozdělení ČSFR na samostatné státy
Česká a Slovenská republika.
Ruku v ruce s tím vznikly dva samostané svazy:
SVAZ LETCŮ České republiky
ZVÄZ LETCOV Slovenské republiky
K tomuto rozdělení došlo dne 1. dubna 1993.